Er zijn van die momenten dat je versteld staat van hoeveel een lichaam aan kan.Vaak is dat bij grote gebeurtenissen, zoals een bevalling (ja, ik kan er inmiddels over meepraten), maar ook bij ziekte bijvoorbeeld. Ik realiseerde me door mijn bevalling nog meer dat het echt belangrijk is om goed voor je lichaam te zorgen. Zodat je lichaam ook voor jou kan zorgen. Maar ook als je dat niet altijd doet of kan, helpt jouw lichaam je er vaak wel bovenop. Vandaag zomaar even een gedachtegang die ik met je wil delen.

Op hoeveel slaap functioneer jij nog goed?

Als iemand je vraagt hoeveel slaap je minimaal nodig hebt om te kunnen functioneren, wat zou dan jouw antwoord zijn? Mijn antwoord, tot 4 maanden geleden, was toch wel minimaal 4 uur per nacht. Nachten doorhalen kon ik al een poosje niet meer, om uiterlijk 4:00 gaat het lichtje toch wel uit.

En dan krijg je een baby en is je lichaam één groot hormonencircus. Waardoor je opeens ook prima functioneert op 4 uur slaap, maar dan verdeelt over 5 nachten. Niet dat we zo’n horrorbaby hebben gekregen hoor. Baby sliep gewoon en man ook. Maar ik stond op standje wakker en dat hield een paar dagen aan. Had ik daar last van? Nee. Ik kon ook na 4 dagen nog prima helder nadenken en voelde me helemaal niet moe.

En achteraf sta ik daar wel van te kijken. Hoe dat toch kan, dat je onder invloed van hormonen wel zonder slaap kan. En dat je je dan ook prima voelt. Wonderlijk toch, hoe ons lichaam werkt?

Kan jouw lichaam voor jou zorgen?

Alles in je lichaam staat in verband met elkaar. Onze hormonen beïnvloeden ons humeur, maar ook op je fysieke gestel hebben je hormonen veel invloed. Het één staat niet los van het ander en het is goed om je dat te realiseren.

Je kan niet verwachten dat jouw brein optimaal kan presteren als je op fastfood leeft. Of denken dat je voeding geen invloed heeft op je humeur, bijvoorbeeld.

Ik las eens een verhaal van iemand die veganistisch en suikervrij was gaan leven. En omdat zijn lichaam veel minder ‘herstelwerkzaamheden’ hoefde uit te voeren ‘s nachts, had hij sindsdien veel minder slaap nodig.

Ook las ik een stuk van een succesvolle carrièrevrouw met een heel druk programma. Ze reisde de hele wereld over en haar dagen waren volgepland. Maar lichamelijk ging het supergoed, omdat ze elke dag een momentje inbouwde om een bepaalde ontspanningsoefening te doen. Dat was alles. In een periode dat ze dat niet deed, voelde ze zich beroerd. En als ze er wel de tijd voor nam, kon ze de hele wereld aan. Dat geeft je toch te denken.

Geef jij je lichaam gelegenheid om te ontspannen? En zorg je dat je er af en toe ook wat voeding, in plaats van vulling, in stopt?

Om je hersenpan even te ontspannen is meditatie heel geschikt. Wil je beginnen met mediteren? Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Maar je kan natuurlijk ook lezen over gezonder eten en leven.

Hoeveel kan jouw lichaam aan?

Zorg jij goed voor je lichaam, zowel mentaal als fysiek?

Natuurlijk wist je het allang. Als je op beide gebieden goed voor je lichaam zorgt, kan je veel meer aan.

Dus, net bevallen of niet, kom maar op met dat gezonde lijf!