Geluksweg - gezond afvallen tips

Poe, dat eten. Het is allemaal zo lekker en het is zo lastig om echt gezond te eten. Voor iedereen die soms problemen heeft de juiste keuzes te maken op voedingsgebied; je bent zeker niet de enige! Maar, gezond afvallen hoeft echt niet moeilijk te zijn. Benieuwd hoe dat werkt? Dat lees je hieronder!

Voor mij persoonlijk is het lastig om goed op mijn voeding te letten, vooral nu ik thuis werk. Iedereen zal hier verschillende dilemma’s mee hebben. Sommige mensen vergeten wellicht te eten en gaan eten ‘s avonds dan weer heel veel (ongezonds) eten. Mijn probleem is dat ik het liefst de hele dag door eet (en dan niet alleen gezonde dingen).

Om kilo’s kwijt te raken of om in ieder geval niet aan te komen, moet je vooral gezond eten. Weinig eten hoeft niet, gezond eten wel.

Gezond afvallen is natuurlijk het beste voor je lichaam. Dat houdt in dat je je eetpatroon wel iets moet veranderen. Probeer jezelf aan te wennen anders te eten en meer te bewegen en je zal vanzelf op een gezonde manier gaan afvallen.

Waag je niet aan extreme (crash) diëten

Het is verleidelijk om te geloven in de gouden bergen die diëten vaak beloven. ‘Binnen 2 maanden 10 kilo lichter!’ En dat is natuurlijk erg verleidelijk. Maar het probleem met diëten is dat we het vaak niet volhouden. Kijk, een week lukt wel. Twee weken wellicht ook wel. Misschien ben jij wel zo’n die-hard die het ook een maand probleemloos volhoudt. Maar vaak wordt onze vastberadenheid toch minder.

En stel dat je wel volhoudt en je bent het gewenste aantal kilo’s kwijt, wat doe je dan? Ga je weer verder met je normale voedingspatroon, waardoor diezelfde kilo’s er weer net zo hard aanvliegen?

Voor jou zelf is dat niet fijn en voor je lichaam al helemaal niet. Je lichaam gaat door het diëten namelijk in een soort spaarstand. ‘Oei, er komt zo weinig binnen, ik moet alles maar zo goed mogelijk benutten!’ En wat denk je? Je valt steeds langzamer af.

Het is beter om op een andere manier tegen eten aan te gaan kijken. Gewoon lekker kunnen eten, waarbij je je niet schuldig hoeft te voelen over dat chocolaatje of telkens calorieën hoeft te tellen. Dat willen we allemaal toch? Lees dan snel verder voor mijn tips!

Laten we allereerst de open deur intrappen:
  • Kan je de verleiding niet weerstaan? Zorg dat het niet in huis is. Zorg dat je gegeten hebt voordat je boodschappen gaat doen, zodat je niet in de verleiding komt lekkere dingen mee te nemen. Krijg je iets lekkers cadeau? Geef het zelf ook weer weg of leg het bovenin een kast (waar je het liefst niet bij kunt zonder ladder ofzo 🙂 ) en bewaar het tot er visite komt. Is er nog wat over als de visite weggaat? Geef het aan ze mee. Of smul er zelf van voor die ene keer.

Ja, dat is in de wereld van voedingstips wel een open deur hè? Maar toch altijd lastig om jezelf eraan te houden, daarom wilde ik je er even aan herinneren.

Dan allereerst wat tips omtrent het drinken
  • Drink genoeg. Het liefst water of thee. Als je niet van thee houd, er zijn echt honderden soorten thee en er is er vast wel één die je lekker vind. Ga op onderzoek uit! Soms denk je namelijk honger te hebben terwijl het eigenlijk dorst is. Zonde als je dan gaat snaaien.
  • Frisdrank? Liever niet. Mocht je toch graag wat meer smaak hebben, probeer eens wat fruit in je water te doen. Munt, citroen, besjes, appel, sinaasappel, variëren is key!
  • Probeer je koffie inname te beperken tot maximaal 3 kopjes per dag. Ja, ik ben de zoveelste die het zegt en zelf houd ik helemaal niet van koffie, dus makkelijk gezegd. Maar toch is het niet gezond voor je lichaam als je de hele dag door koffie drinkt.
En om de discipline een beetje mee te helpen:
  • Spreek met jezelf vaste tijden af dat je eet en zet desnoods een wekker. Als je het anders vergeet is dit een goede reminder om wel te eten. Andersom, als je juist teveel snaait moet je gewoon wachten tot de wekker gaat en dan mag je lekker gaan lunchen/snacken/…
  • Gun jezelf een beloning als het wél is gelukt je netjes aan je voorgenomen maaltijden en tussendoortjes te houden. Probeer die beloning niet uit eten te laten bestaan (al is een stukje pure chocolade -minimaal 70% cacao- ook best gezond), maar gun jezelf wat ontspanning, kijk een keertje die ene leuke serie, ga even lekker in bad..
  • Op kantoor werken had zeker ook voordelen. Zo nam ik elke dag mijn lunch mee en als die op was, was het op. Nu had ik het geluk dat er altijd gratis fruit lag en dat er verder geen snoepautomaten waren. Als ik dus erge trek had nam ik nog wat fruit en verder was het gewoon wachten tot het avondeten. Dit kan je natuurlijk thuis ook gewoon nadoen. Bereid voordat je begint ‘s morgens begint met werken al je lunch voor, maak een lekkere maaltijdsalade, smeer wat broodjes en geniet ervan tijdens je lunch.. Voor de lezers die snel te weinig eten (of weinig gezonde voeding en vervolgens veel tussendoortjes eten): zorg dat je een gezonde maaltijd maakt met voldoende vullende voedingsstoffen. Als je goed luncht kan je er voor de middag zeker weer tegenaan.

gezond afvallen

Verder nog wat voedingstips:
  • Die lunch, probeer het eens wat anders te laten zijn dan brood. In Nederland krijgt maar 2% van de bevolking de aanbevolen 250 gram groente binnen (nieuwsbericht van oktober 2016). Tijdens de avondmaaltijd al die groente binnen krijgen kan best lastig zijn, maar als je nu ook eens luncht met groente gaat het een stuk harder.
    Pak bijvoorbeeld een lekkere soep als lunch of maak een rijk gevulde maaltijdsalade. Mocht je toch graag dat (volkoren)brood willen: beleg het dan eens met tomaat, komkommer, sla, spinazie, een plakje koolrabi. Met een beetje fantasie zijn de mogelijkheden eindeloos!
  • Eet veel groente. Groentes bevatten weinig calorieën en zijn gezond. Je kan dus lekker veel groente eten, want dik zal je van de meeste groentes niet worden.
  • Verzamel gezonde recepten. Zorg ervoor dat je altijd inspiratie hebt voor een gezonde maaltijd. Want anders kies je snel voor de gemakkelijke weg. Even wat pasta koken, pastasaus erbij en ja, erg gezond is het dan niet meer. De Afslank Receptenbijbel is zo’n boek vol met gezonde recepten. Gezond afvallen, wel lekker eten en altijd inspiratie bij de hand.
  • Zorg dat je het juiste eten wél in huis hebt. Fruit, snoeptomaatjes, paprika, komkommer, worteltjes – zelf vind ik die rauwe worteltjes echt vreselijk, maar ik geloof dat ik één van de weinigen ben. Daarnaast is het supergezond, dus tast toe! Wil je meer tips over gezonde tussendoortjes? Het boek ‘Bites’ heeft recepten van maar liefst 75 gezonde tussendoortjes! Daar moet toch zeker iets bij zitten.

 

  • Neem wat (ongebrande) noten als je echt trek hebt. Een hand noten per dag is supergezond, bevat veel vitaminen en stilt ook goed je trek! Het ideale tussendoortje voor gezond afvallen. Houd het wel bij die ene hand, want als je teveel noten eet gaat afvallen niet lukken.
  • Een gekookt eitje is ook altijd lekker! Kook aan het begin van de week wat eitjes, je kan ze namelijk tot een paar dagen in de koelkast bewaren. Dan heb je elke dag een lekker eitje tussendoor.
Wil je gezond afvallen? Skip de suiker in je voeding
  • Probeer niet teveel suiker te eten. Je lichaam is dan druk alle suiker te verteren en dat veroorzaakt het gevoel wat we kennen als een after-diner dip. Daarbij krijg je door veel suiker te eten hoge pieken in je bloedsuiker. Als de suiker daar dan weer weg is, voel je je weer moe. Voor een goede focus helpt dus ook je voedingspatroon mee! Later zal ik hier nog wel meer over vertellen. Mijn eigen inspiratie op het gebied van voeding is de schrijfster van het boek De Poepdokter. Interessante titel toch? 🙂 Zeker een aanrader wat mij betreft! Ze schrijft lekker vlot, heeft een leuke, sarcastische humor en weet ook waar ze het over heeft. Ik zal later nog eens een uitgebreidere recensie schrijven over dit erg waardevolle boek.
  • Vermijd ook teveel vet. Hoewel avocado’s super gezond zijn, is het niet aan te raden er elke dag twee te eten. Want als je wil afvallen, is teveel vet niet echt handig. Houd het gewoon bij één avocado per week bijvoorbeeld. Lokaal eten is sowieso goed voor onze planeet!
Emotie-eters

Soms eet je niet omdat je trek hebt, maar omdat je je sip voelt. Het enige wat op zo’n moment lijkt te helpen is op de bank zitten met een zak chips, een reep chocolade, snoep, of wat voor jou dan ook maar troostend voelt. Om je daarna nog schuldiger te voelen omdat je gedachteloos heel veel calorieën hebt zitten weg eten.

Bij emotie-eten is er altijd een achterliggende reden, probeer daarmee aan de slag te gaan. Dit kan verdriet zijn, maar ook verveling, je eenzaam of niet gewaardeerd voelen. Vaak speelt een slecht zelfbeeld ook mee.

Ga hiermee aan de slag en probeer je problemen niet op te lossen met eten. Als het lastig is het emotie-eten te stoppen, probeer het eten dan te vervangen voor iets anders. Neem een uitgebreid bad, maak buiten een wandeling, zorg dat je je negatieve gedachten stopt. Lees voor meer informatie ook het artikel over stoppen met negatief denken.

Recepten die jou helpen bij het gezond afvallen!

Ben je naast deze informatie op zoek naar recepten die jou helpen bij het gezond afvallen? Dan kan ik je zeker de Afslank Receptenbijbel aanraden! Vol met gezonde recepten, om jou op een verantwoorde manier te laten afvallen.

afslank-receptenbijbel-gezond afvallen

Welke tip in dit artikel vind jij het makkelijkst? En heb je ook een paar punten waarop het gewoon niet wil lukken?

Laat het weten in de reacties!